Fizjoterapia i profilaktyka urazów Małgorzata Haladyn

Ćwiczenia prioprocepcji

Ten tajemniczy i obco brzmiący termin skrywa za sobą dosyć prostą definicję - propriocepcja (in. czucie głębokie) jest niczym innym jak zdolnością organizmu do rozeznania ułożenia części własnego ciała. To zdolność którą wykorzystujemy niemal bez przerwy w ciągu całego dnia. Dzieje się to odruchowo dzięki specjalnym receptorom umieszczonym w mięśniach i ścięgnach. Dzięki nim jesteśmy w stanie m.in. dotknąć palem czubka nosa przy zamkniętych oczach. Ale dlaczego ćwiczenie propriocepcji jest tak istotnie w trakcie rehabilitacji?

Uraz drastycznie zaburza czucie głębokie. Ćwiczenia propriocepcji są gwarantem zabezpieczenia stawu przed ponowną kontuzją. Wzmacniają one lokalne mięśnie - stabilizatory stawu oraz pomagają wypracować prawidłowy wzorzec ruchu.

W treningu propriocepcji wykorzystujemy niestabilne podłoże, trenażery równowagi, brak kontroli wzroku, najczęściej w połączeniu z ogólnym treningiem funkcjonalnym. Stanowi on też niezastąpiony trening przygotowawczy np. do sezonu narciarskiego

Ćwiczenia prioprocepcji